Santander Bank Polska
Wyniki badania „Kapitał nauki. Globalne perspektywy edukacji finansowej” potwierdzają, że dobrobyt finansowy ludzi jest ściśle powiązany z ich zdolnością do rozumienia, planowania i podejmowania trafnych decyzji. W Polsce trzy najważniejsze cele finansowe to: oszczędzanie na podróże, osiągnięcie stabilizacji finansowej i zakup samochodu.
W raporcie Grupy Santander „Kapitał nauki” zbadano poziom wiedzy finansowej w 10 krajach. Sprawdzano głównie, jaki jest poziom pewności finansowej, jakie są bariery w dostępie do edukacji ekonomicznej oraz kto i w jaki sposób powinien przekazywać wiedzę w tym zakresie. Według autorów badania, edukacja finansowa i zdobyta dzięki niej wiedza pozwalają ludziom podejmować świadome decyzje konsumenckie, przewidywać ryzyko i odpowiedzialnie wykorzystywać szanse.
Komentując wyniki raportu, Michał Gajewski, CEO Santander Bank Polska, przekonuje, że zaangażowanie instytucji finansowych musi wykraczać poza dostarczanie produktów i usług, i obejmować oferowanie narzędzi, które pomagają ludziom lepiej je zrozumieć.
„Jednym z wielu takich projektów, który z sukcesem realizujemy od 2016 r., jest autorski program >>Finansiaki<<. Jego celem jest wspieranie rodziców i nauczycieli w nauczaniu dzieci o finansach i przedsiębiorczości, poprzez dostarczenie im odpowiednich materiałów edukacyjnych. Dla Santander Bank Polska promowanie edukacji ekonomicznej nie jest jednorazową inicjatywą, lecz stałym elementem odpowiedzialnego funkcjonowania na rynku” - dodaje.
Santander od ponad trzech dekad wspiera edukację, inwestując ponad 2,4 mld EUR w projekty edukacyjne na całym świecie. Tylko w 2024 roku ponad 4 mln osób z całego świata skorzystało z inicjatyw i materiałów dotyczących edukacji finansowej.

Ana Botín, przewodnicząca Grupy Santander zwraca uwagę, że edukacja finansowa nie jest kwestią techniczną ani drugorzędną, lecz niezbędnym narzędziem postępu. W każdym społeczeństwie wiedza pozwala ludziom podejmować świadome decyzje, przewidywać ryzyko i wykorzystywać możliwości. Zrozumienie zasad funkcjonowania pieniądza (jego tworzenia, wykorzystania i transformacji) oznacza zrozumienie istotnej części naszej ekonomicznej i społecznej egzystencji.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) definiuje edukację finansową jako proces, który umożliwia jednostkom lepsze zrozumienie produktów finansowych, pojęć z dziedziny finansów i ryzyka oraz rozwijanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji finansowych. Wykracza ona poza samo dostarczanie informacji i porad, koncentrując się na budowaniu kompetencji finansowych i promowaniu dobrostanu finansowego.
Raport „Kapitał nauki” pokazuje, że w badanych krajach ludzie są przekonani, że wiedzą więcej o finansach niż w rzeczywistości. 61 proc. respondentów twierdzi, że ma dużą lub dość dużą wiedzę na ten temat, przy czym tylko 32% badanych poprawnie odpowiedziało na pytanie dotyczące inflacji.
Respondenci wykazują silną chęć uzyskania kontroli nad swoimi finansami. Cztery piąte (79 proc.) z nich zazwyczaj monitoruje swoje miesięczne wydatki.
Pomimo posiadania dużych ambicji finansowych respondenci nie korzystają ze źródeł edukacji finansowej. Tylko 20 proc. osób twierdzi, że kiedykolwiek uczestniczyło w zajęciach podnoszących wiedzę w tym zakresie, podczas gdy 78 proc. nie przypomina sobie, aby kiedykolwiek to robiło.
Jest jednak kilka powszechnie dostrzeganych korzyści płynących z edukacji finansowej. Respondenci wymieniają trzy najważniejsze: możliwość podejmowania lepszych decyzji (64 proc.), efektywne zarządzanie pieniędzmi i zadłużeniem (59 proc.) oraz umiejętność tworzenia dobrze skonstruowanego budżetu (52 proc.).
W Polsce trzy najważniejsze cele finansowe to: oszczędzanie na podróże (38 proc.), osiągnięcie stabilizacji finansowej (36 proc.) i zakup samochodu (20 proc.). 64 proc. polskich respondentów twierdzi, że ma wiedzę na temat spraw finansowych. Jedna trzecia (33 proc.) udzieliło prawidłowych odpowiedzi na pytanie o inflację. W naszym kraju informacji ekonomicznych szukamy u doradcy finansowego (38 proc.), członka rodziny (29 proc.) lub znajomych (23 proc.).

Jak wynika z globalnego raportu Grupy Santander, wiedza finansowa pozostaje na niskim poziomie, a ludzie mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności. Dodatkowo pewność siebie spada w przypadku działań w środowisku cyfrowym. Badani chcą poprawić sposób zarządzania swoimi finansami i rozumieć je lepiej, ale edukacja finansowa nie jest wystarczająco dostępna. Ważne jest, że inwestowanie, oszczędzanie, podatki i zarządzanie budżetem to najważniejsze obszary zainteresowania na wszystkich rynkach.
Według autorów raportu nie ma publicznego konsensusu co do tego, kto powinien zapewniać edukację finansową dla dorosłych, a odpowiedzialność za to przypisuje się przedsiębiorstwom i innym podmiotom, natomiast szkoły i rodzice są postrzegani przez społeczeństwo jako kluczowe źródła edukacji dla dzieci.
„Brak wiedzy finansowej jest odwiecznym problemem na całym świecie, a jedna trzecia dorosłych twierdzi, że nie czuje się pewnie, zarządzając swoimi pieniędzmi. Jest to wyzwanie, z którym boryka się wiele krajów, nie tylko w kontekście bezpośredniego wpływu na indywidualną sytuację finansową swoich obywateli, ale także ze względu na szersze konsekwencje społeczne i gospodarcze” - podsumowuje przewodnicząca Grupy Santander.
Z raportem można zapoznać się tutaj: https://esg.santander.pl/serwis/wp-content/uploads/sites/13/2025/12/kapital_nauki_raport_1.pdf
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Święta coraz droższe. Polacy liczą każdy grosz
To ogólnie było do przewidzenia. Mają rodacy co chcieli... Uśmiechnijcie się brygada heeeeeeeeeeeeej!!!
Staszek
15:01, 2025-12-15
„Vivat Deweloperzy”? R. Pietrzak odpowiada radnemu
Bez kitu. Tłumaczenie też mega. Śmierdzi na kilometr ze deweloperzy mają w tym interes. Mieszkańców przybywa, aut też, a miasto wyprzedaje kolejne grunty i nie wymaga od dewelopera jakiegokolwiek partnerstwa publiczno-prywatnego. I nie o place zabaw chodzi. Właśnie o marne kilkaset metrów drogi żeby zrównoważyć kolejną inwestycję. Tu nikt o tym nie myśli. A w godzinach szczytu Pruszcz do dramat w Andach. Dajcie spokój
Robert
01:22, 2025-12-12
Finał świątecznej akcji posłanki Kołodziejczak
Klasyka... Społeczność wrzuciła do kartonu, a posłanka firmuje to swoją twarzyczką. Czy wy wszyscy jesteście normalni?
Staszek
18:53, 2025-12-11
„Vivat Deweloperzy”? R. Pietrzak odpowiada radnemu
Pełen półprofesjonalizm... Materiał filmowy trwa minutę. Naprawdę redakcja reprezentuje się aż taką indolencją? XD Trudno jest wychylić głowę zza burmistrzowych drzwi i poprosić panów z udarowymi wiertarami, aby zrobili sobie kilkuminutową przerwę? "Nie mamy wpływu na trwające prace remontowe"... Na miły Bóg. Naprawdę? To kwestia ruszenia tyłka, dialogu i niczego więcej. Takiemu "słupowi ogłoszeniowymi" pruszczańskiego magistratu powinno chyba najbardziej zależeć na tym, aby chlebodawca był zadowolony z efektu końcowego? A w kwestii określenia: "Niech te słowa zastępcy burmistrza będą najlepszym podsumowaniem internetowej aktywności Łukasza Michalewskiego w tej sprawie". Ten brukowiec to jest totalny upadek dziennikarstwa. Jak można opowiadać się tak jawnie po konkretnej stronie sporu? Dziennikarz ma stać pośrodku. Ale czego oczekiwać skoro pod urzędowym anonsem brak nawet imienia i nazwiska autora.
Staszek
18:46, 2025-12-11