Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Potężna kara dla Play. Sieć ma zwrócić klientom pobrane środki

Źródło: UOKiK 17:00, 10.12.2025
Skomentuj Fot. WrS.tm.pl, Public domain, via Wikimedia Commons Fot. WrS.tm.pl, Public domain, via Wikimedia Commons

Prezes UOKiK nałożył na sieć Play ponad 108 mln zł kary i zobowiązał ją do zwrotu nienależnie pobranych opłat. Według urzędu operator niesłusznie podwyższał klientom rachunki, odbierając im rabaty za e-fakturę i terminowe płatności.

Według decyzji UOKiK, Play przez lata stosował rozwiązanie polegające na odbieraniu rabatu klientom, którzy choć raz spóźnili się z płatnością. W praktyce oznaczało to, że nawet niewielkie opóźnienie powodowało automatyczne podniesienie abonamentu w kolejnym miesiącu.

Urząd uznał, że taki system działał jak niedozwolona kara umowna. Przepisy pozwalają przedsiębiorcy naliczać jedynie odsetki za opóźnienie, nie zaś wprowadzać dodatkowe sankcje finansowe, które podwyższają rachunek.

Prezes UOKiK zwrócił uwagę na to, że mechanizm nie pełnił funkcji rabatu, lecz realnie obciążał konsumentów. Jak podkreślił:

– Promocja nie może mieć podwójnego dna. (…) Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów – powiedział Tomasz Chróstny.

Rabaty, które znikały szybciej, niż się pojawiały

Play oferował klientom rabat – najczęściej 5 zł miesięcznie za każdą usługę – pod warunkiem zgody na e-fakturę oraz terminowego regulowania płatności. Gdy klient się spóźniał, tracił zniżkę na wszystkie numery i usługi ujęte na fakturze. W efekcie podwyżka mogła sięgać nawet 15 czy 25 zł miesięcznie.

UOKiK ustalił, że zdarzały się sytuacje, w których klienci tracili rabat także wtedy, gdy opóźnienie dotyczyło innych należności – np. rat za sprzęt lub usług dodatkowych – a nie samego abonamentu.

Ponad 108 mln zł kary i obowiązek zwrotów

W decyzji urząd nałożył na P4 – operatora sieci Play – karę w wysokości 108,5 mln zł. To jednak nie wszystko. Spółka ma także zwrócić pieniądze wszystkim klientom, którzy po 30 września 2019 r. stracili rabat z powodu opóźnienia i zapłacili wyższą kwotę rachunku.

Decyzja obejmuje zarówno obecnych, jak i byłych abonentów. Po jej uprawomocnieniu Play będzie musiał poinformować klientów o możliwości uzyskania zwrotu i o procedurze jego otrzymania. Jeśli obecni użytkownicy nie zgłoszą się po należność, środki mają zostać automatycznie dopisane do ich kont abonenckich.

Operator może jeszcze odwołać się od decyzji do sądu.

To nie pierwszy raz. UOKiK przygląda się całej branży

Sprawa Play nie jest odosobniona. UOKiK prowadzi obecnie postępowania wobec kolejnych firm telekomunikacyjnych – w tym T-Mobile, Orange, Vectry, CANAL+ i Multimedia Polska. W każdym przypadku urząd analizuje podobny mechanizm: odbieranie rabatów jako formę „karania” za spóźnioną płatność.

Dla rynku oznacza to jedno – praktyki związane z rabatami i abonamentami będą teraz szczególnie monitorowane. A dla klientów? Szansa na odzyskanie części pieniędzy i większą ochronę przed nieuczciwymi konstrukcjami ofert.

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

„Vivat Deweloperzy”? R. Pietrzak odpowiada radnemu

Bez kitu. Tłumaczenie też mega. Śmierdzi na kilometr ze deweloperzy mają w tym interes. Mieszkańców przybywa, aut też, a miasto wyprzedaje kolejne grunty i nie wymaga od dewelopera jakiegokolwiek partnerstwa publiczno-prywatnego. I nie o place zabaw chodzi. Właśnie o marne kilkaset metrów drogi żeby zrównoważyć kolejną inwestycję. Tu nikt o tym nie myśli. A w godzinach szczytu Pruszcz do dramat w Andach. Dajcie spokój

Robert

01:22, 2025-12-12

Finał świątecznej akcji posłanki Kołodziejczak

Klasyka... Społeczność wrzuciła do kartonu, a posłanka firmuje to swoją twarzyczką. Czy wy wszyscy jesteście normalni?

Staszek

18:53, 2025-12-11

„Vivat Deweloperzy”? R. Pietrzak odpowiada radnemu

Pełen półprofesjonalizm... Materiał filmowy trwa minutę. Naprawdę redakcja reprezentuje się aż taką indolencją? XD Trudno jest wychylić głowę zza burmistrzowych drzwi i poprosić panów z udarowymi wiertarami, aby zrobili sobie kilkuminutową przerwę? "Nie mamy wpływu na trwające prace remontowe"... Na miły Bóg. Naprawdę? To kwestia ruszenia tyłka, dialogu i niczego więcej. Takiemu "słupowi ogłoszeniowymi" pruszczańskiego magistratu powinno chyba najbardziej zależeć na tym, aby chlebodawca był zadowolony z efektu końcowego? A w kwestii określenia: "Niech te słowa zastępcy burmistrza będą najlepszym podsumowaniem internetowej aktywności Łukasza Michalewskiego w tej sprawie". Ten brukowiec to jest totalny upadek dziennikarstwa. Jak można opowiadać się tak jawnie po konkretnej stronie sporu? Dziennikarz ma stać pośrodku. Ale czego oczekiwać skoro pod urzędowym anonsem brak nawet imienia i nazwiska autora.

Staszek

18:46, 2025-12-11

„Vivat Deweloperzy”? R. Pietrzak odpowiada radnemu

Michalewski? To ten co miał poparcie w wyborach w granicach błędu statystycznego?

Hahahaha

16:57, 2025-12-10

0%