Stróże prawa podejmują tego typu działania, żeby zwiększyć świadomość ludzi, co z pewnością może pozwolić ustrzec się przed działaniem oszustów. Podjęta tematyka dotyczyła także szerzej pojętego bezpieczeństwa, mundurowi omawiali nowelizacje przepisów, kwestie różnego rodzaju czynów zabronionych, a także przybliżali tematykę dotyczącą przemocy.
Mundurowi z Komendy Powiatowej Policji w Pruszczu Gdańskim podejmują różnego rodzaju działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa osób starszych. Seniorzy są grupą szczególnie narażoną na działanie przestępców, którzy próbują wyłudzić pieniądze, dostęp do systemów bankowych czy dane osobowe.
Policjanci odbyli spotkanie z seniorami w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, zorganizowanego we współpracy z pracownikami tej instytucji.
Tego typu warsztaty mają na celu m.in. zwiększenie świadomości słuchaczy w zakresie nowych metod działania przestępców i naświetlenie sposobów, w jaki można uchronić się przed działaniem oszustów.
Mundurowi przypomnieli sposoby działania oszustów. Stróże prawa omówili m.in. metody „na wnuczka", „na policjanta", „na pracownika instytucji".
Mundurowi ponadto objaśniali zmiany w przepisach prawa, które mogą być przydatne w życiu codziennym. Stróże prawa omówili też różnego rodzaju czyny zabronione, a także przybliżyli tematykę przemocy.
Niestety w tym tygodniu doszło do oszustwa na szkodę mieszkanki powiatu gdańskiego. Do 48-letniej kobiety zadzwoniła osoba, która podała się za pracownika banku i przedstawił historię, jakoby pieniądze na koncie kobiety były zagrożone z uwagi na wyciek danych z systemu bankowego. Przestępca tak prowadził rozmowę, że nakłonił 48-latkę do wypłacenia zgromadzonych w kilku bankach oszczędności i wpłacenie ich na konta wskazane przez dzwoniącego, gdzie rzekomo miały być bezpieczne. Oczywiście była to mistyfikacja, oszustwo. Kobieta straciła ponad 80 tysięcy złotych.
Mundurowi przypominają:
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują też o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.
[ZT]17424[/ZT]
[BANER]0[/BANER]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz