Portal Nasz Pruszcz: W kwietniowych wyborach po raz kolejny został Pan wybrany burmistrzem Pruszcza Gdańskiego. Już ponad 20 lat piastuje Pan to stanowisko. Jak zmienił się Pruszcz Gdański przez te ponad dwie dekady?
Burmistrz Janusz Wróbel: Pruszcz Gdański to obecnie zupełnie inne miasto. W zasadzie wszyscy już zapomnieli o zabłoconej kołami ciężarówek z burakami cukrowymi ulicy Chopina, dymiącym kominie cukrowni i specyficznym zapachu otulającym całe miasto.
O wątpliwej jakości domkach i ruinach w centrum miasta, czy o mokradłach w miejscu gdzie dziś znajduje się Faktoria. O mieście bez terenów rekreacyjnych, ścieżek rowerowych, z kilkoma niezbyt dużymi sklepami samoobsługowymi i niewielką strefą przemysłową.
Przez ponad dwie dekady budowaliśmy to miasto w zdecydowanej części od nowa. To co dla mnie najważniejsze to fakt, że kiedyś Pruszczanin mówił, że jest z Gdańska. Teraz zaś coraz więcej zdeklarowanych Pruszczan to jeszcze do niedawna mieszkańcy Gdańska, Sopotu, czy Gdyni.
NP: Która inwestycja była najważniejsza, kluczowa dla naszego miasta? Taka, która wpłynęła na życie mieszkańców?
JW: Trudno mówić o jednej takiej inwestycji. Kluczowym była z pewnością konsekwentna rozbudowa stref inwestycyjnych.
Bardzo ważna była budowa obwodnicy miasta, przebudowa w zasadzie wszystkich miejskich dróg, stworzenie od nowa całego układu drogowego osiedla wschód, i sieci ścieżek rowerowych, oraz wspomnianych już terenów rekreacyjnych, budowa parku z amfiteatrem i faktorii, konsekwentna rozbudowa zbiorników retencyjnych, remont Kanału Raduni i poprawienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w korycie rzeki Raduni.
Takich inwestycji, które zmieniły życie mieszkańców, było bardzo wiele.
NP: W ostatnich dniach odbył Pan spotkanie - w towarzystwie senatora Ryszarda Świlskiego - z przedstawicielami PKP. Rozmowy dotyczyły budowy kolejnego toru kolejowego na trasie Gdańsk-Tczew oraz budowy nowych przystanków. Proszę zdradzić naszym Czytelnikom więcej szczegółów na temat tego spotkania. Czy ta inwestycja jest realna i kiedy ewentualnie mogłaby się rozpocząć?
JW: Faktem jest, że rozmawiamy z PKP. Kolejarze deklarują, że tor z Gdańska do Pruszcza jest bardzo blisko. Cały czas negocjujemy i mam nadzieję, że wkrótce będę mógł przedstawić więcej szczegółów.
NP: Ważną inwestycją na terenie miasta będzie rewitalizacja terenu stadionu miejskiego przy ulicy Chopina. Jak mieszkańcy skorzystają na tej realizacji?
JW: Przygotowaliśmy już koncepcję i wizualizację. Teraz rozmawiamy z klubami, radnymi, mieszkańcami. Planujemy gruntownie zmodernizować obie płyty. Zbudować nowoczesną bieżnię i trybunę.
W planach jest też znaczące zwiększenie miejsc parkingowych. O terminach trudno na razie mówić. Szukamy też zewnętrznych źródeł finansowania.
NP: Niebawem również ma rozpocząć się budowa "nowego centrum" Pruszcza na terenie Cukrowni. W przestrzeni publicznej pojawiają się pytania związane z obawami o wzrost korków na terenie miasta, z którymi już teraz borykają się mieszkańcy. Czy jest przygotowany plan infrastrukturalny, który pozwoli na to, by po powstaniu centrum zatory uliczne jeszcze nie wzrosły? Jeśli tak, jak ten plan wygląda?
JW: Po pierwsze, osiedle na cukrowni nie jest nowym centrum Pruszcza Gdańskiego. Nowe osiedle będzie skomunikowane nowymi drogami z ulicami Chopina, Podmiejska i Grunwaldzka. Będą to drogi dojazdowe. Rozmawiamy z GDDKiA, która jest operatorem DK 91, o pilnej naszym zdaniem przebudowie skrzyżowania z ulicą Wojska Polskiego.
Mam też nadzieję, że pewnego dnia Gmina Wiejska Pruszcz Gdański i Miasto Gdańsk osiągną porozumienie w sprawie stworzenia bypassów na górnym tarasie miasta. To z pewnością odciąży zarówno budowaną przez nas Strzeleckiego (oddanie do użytku 2026), rondo na Rotmance i wylot Raciborskiego do Grunwaldzkiej.
Bardzo wiele zależy w tym względzie także od PKP.
NP: Jakie jeszcze - poza wspomnianymi zadaniami - ważne inwestycje zostaną w przyszłości zrealizowane na terenie miasta?
JW: Zdecydowanie kluczową inwestycją jest budowa czwartego toru kolei podmiejskiej z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego.
Kolejne to: budowa Szkoły podstawowej nr 5 na Osiedlu Bursztynowym, remont ulicy Chopina wraz z wiaduktem, rewitalizacja parku w centrum miasta i budowa kolejnych.
Nowe drogi: Jaśminowa i Tczewska, modernizacja skrzyżowania Wojska Polskiego - Grota Roweckiego.
Projektowo - przygotowanie pod przedłużenie ulicy PCK w kierunku Radunicy i budowę kolejnego wiaduktu na Oś Komarowo.
Dziękuję za rozmowę i życzę pomyślnej realizacji zamierzeń.
[ZT]15684[/ZT]
[BANER]0[/BANER]
Brawo18:38, 20.11.2024
2 0
Lepszego Burmistrza nie było i nie bedzie 18:38, 20.11.2024
Mieszkaniec18:43, 20.11.2024
0 2
A co z korkami w mieście? Bo jest masakra totalna 18:43, 20.11.2024
Adolf18:44, 20.11.2024
1 1
To na szczęście już ostatnia kadencja 18:44, 20.11.2024
Ptaszysko19:11, 20.11.2024
1 1
Generalnie widać, że nasze miasto się rozwinęło, bo to, że rosną nowe osiedla to też jest oznaka rozwoju, niestety infrastruktura drogowa za tym nie nadąża. To jednak nie jest do końca wina pana Wróbla 19:11, 20.11.2024
Anżej19:49, 20.11.2024
0 0
Oczy wam się otworzą jak tu jakiś pisior przyjdzie po Wróblu. W gminie PG już się przekonują 19:49, 20.11.2024
Podóżnik20:09, 20.11.2024
0 0
Chyba wszyscy czekamy na rozwiazanie sprawy z torem kolejnowym. Kązdy kto rano dojezdza do gdańka wie o czym piszę 20:09, 20.11.2024